The Essentials (New York - US, Garage / Psych Rock) - mało znane zespoły
Grupa z Schaghticoke (New York, US), założona w 1967r. przez trzech siedemnastolatków i jednego
szesnastolatka z Hoosic Valley Central High School, Schaghticoke, NY - pierwotnie w składzie :
- Fred Stay - drums, vocals (Frederick "Squeeky" Stay z Schaghticoke, ur. 14.06. 1950r., Hoosic
Valley Central High School - class 1968, później występował, m.in. w grupie Jasper, zm. 05.05.
2011r. na raka - Chłoniak Burkitta)
- Jason Wheeler - lead guitar, vocals (Jason Francis Wheeler, Jr z Schaghticoke, ur. 23.05. 1950r.,
Hoosic Valley Central High School - class 1968, jeden z pięciu synów : Jason, Jeffrey, Stephen,
Christian, Leslie - pochodzącego z Troy, NY - Jason Francis Wheeler, Sr)
- Terry Dunham - rhythm guitar, vocals (Terry L. Dunham - "Duncan" z Schaghticoke, ur. w 1950r.,
Hoosic Valley Central High School - class 1968)
- Lee Kosowsky - bass (Lee A. Kosowsky - "Polock", "Undecided" z Schaghticoke, ur. 27.11.
1951r., Hoosic Valley Central High School - class 1969).
Dwaj ostatni, najprawdopodobniej w 1968r. zostali zastąpieni przez braci Jasona - najpierw :
- Jeff Wheeler - bass (Jeffrey Wheeler z Schaghticoke, ur. 16.09. 1953r., Hoosic Valley Central
High School - class 1970) - zastąpił Lee Kosowsky,
a następnie :
- Steve Wheeler - vocals, rhythm guitar (Stephen E. Wheeler z Schaghticoke, najmłodszy - 13 lub
14 lat, Hoosic Central High School - class 1973) - przejął "stery" od Terry Dunham.
(The Essentials, circa 1968, od lewej : Jeff Wheeler, Steve Wheeler - góra, Fred Stay - dół, Jason Wheeler)
W okresie działalności (1967 - 1971) grupa nagrała dwa single. W 1968r. w Vibra - Sound Recording Studio - Schenectady, NY, wydane następnie przez Kandy Records ;
- "Baby You Get To Me"
- "Oklahoma Blues"
(Kandy, 101, US)
- "Sunshine Baby"
- "Freedom"
(Kandy, 82042, US)
Z dużymi sukcesami występowała trzykrotnie (lata 1968-1970) w konkursach - "The Battle Of The
Bands" (Atlantic City, NJ - Raleigh, NC - Washington, DC), w tym w finale krajowym w 1969r.
The Continental V (Texas - US, Garage / Psych Rock) - mało znane zespoły
Grupa z Texas City (Texas, US) powstała w drugiej połowie lat 60-tych, składająca się z młodych,
lokalnych muzyków - licealistów Texas City High School.
Jedyne nagrania tego zespołu pochodzą z singla :
- "Wake Me Up Girl"
- "Tell Me Why",
nagranego 29 lipca 1967r. w Gold Star Recording Studio (Houston, TX) - w składzie :
- Richard Albaugh - vocals (Richard Wayne Albaugh z Farmington, MI, uczeń Texas City High
School - class 1968)
- Bill Moeller - guitar (George William "Bill" Moeller z Texas City, ur. 03.07. 1950r., uczeń
Texas City High School - class 1968, zm. 24.12. 2012r.)
- Terry Garriss - bass (Terry Glen Garriss, uczeń Texas City High School - class 1967, zginął
tragicznie 20.04. 1969r. - jedna z trzech ofiar pożaru rafinerii naftowej w Texas City, brał udział
w akcji ratowniczej jako kierowca karetki pogotowia)
- Larry Chapa - drums
- Karl Horn - organ (z Texas City, uczeń Texas City High School - class 1969).
Pierwotnie został wydany w ilości 100 egzemplarzy na etykiecie Continental Records (1967, 101, US), a chwilę później przez Radel Records (1967, 107, US).
"True Story - Part Two" - Ken Aparicio (bassist of California bands 60s and 70s: Shane, The Morgan Blackwood Group)
Michael Kenney (późniejszy klawiszowiec brytyjskiej Iron Maiden), wspominając młodzieńcze lata
spędzone w Kalifornii - powiedział :
"... mając 13 lat (1966r.) przerzuciłem się na bass, by grać z niesamowitym piosenkarzem i organistą
Freddie O'Quinn. Grał wtedy na organach Farfisa i wtedy poznałem podstawy instrumentu
klawiszowego ...".
Przy okazji występów grupy Shane w Club Roadrunner, w informacjach prasowych nie szczędzono
pochwał pod adresem zespołu :
- "...Club Roadrunner obecnie co wieczór prezentuje swoim klientom nową, sensacyjną grupę
muzyczną - Shane, która jest "skazana" na sukces..."
(Shane, from left : Freedy O'Quinn, Jim Burroughs, Sheldon Miller, Ken Aparicio)
Jak było naprawdę ... m.in. o tym w "True Story - Part Two".
"...
My Music History Ken Aparicio
Oroville and Chico, California are located 4 hours north and slightly east of
San Francisco. So, while Bill Graham was bringing in the biggest names in
music to the Fillmore Auditorium, the music scene that was in Chico was
largely eclipsed. But, most every musician new all the groups performing
at the Fillmore. Jefferson Airplane, Grateful Dead, Buffalo Springfield,
Quicksilver Messenger Service, Janice Joplin, to name a few, were
constantly part of the music and most of the musicians had seen them
perform. Then came Jimmy Hendrix, Cream, Procol Harem, Eric Burton &
The Animals. So, we all new what quality music was and what we needed
to aspire to.
Some of those musicians are still performing throughout Northern
California. Some went on to fairly successful music careers. Pat
Mastelotto became the drummer for Mr. Mister and eventually King
Crimson. Michael Kenney has been on keyboards since 1988 and on tour
with Iron Maiden.
For the majority of us, gigs were relegated to Legion Halls, Armories,
colleges and outdoor concerts. We would travel over to Eureka, up to
Oregon and Idaho and down to Sacramento. Shane became a fairly
popular band, specializing in Rock/Funk music. Other bands, like
Trakstod Station (eventually becoming Masters of the Universe, were
making headway as well.
Like many bands, members leave. For Shane, at some point we lost
Sheldon Miller (who still plays in Seattle). Arguably the best drummer in
Chico was Steve Parsons, who was with another band. Although he was
willing to join up with Shane, he requested and was granted the addition of
a second second guitarist, his friend Phil Duncan. Phil was a great
addition and went on to do some of his own recording and is currently in
Los Angeles and still playing. Some of the later live recordings of Shane
include both Steve and Phil.
At some point, Freddy traded in his Farfisa keyboard for a Hammond B-3
with a Leslie Speaker and the Shane sound evolved to what you would
hear on our version of James Brown’s “There was a Time”.
Shane guitarist, Jim Boro, liked having another guitar in the group as he
would occasionally play saxophone. In his quest to improve the band, he
introduced us to a young guy from the Menlo Park/Woodside area by the
name of Bruce Bonnell (aka Morgan Blackwood). Morgan was an
excellent guitarist, singer and songwriter. His mastery of the slide guitar
and British-style guitar work was a unique addition to the group. For
several months the band performed with that line-up. Three guitars,
drums, bass and Freddy on Hammond B-3.
Egos in the world of music are legendary. Before too long the struggle for
lead guitar time in every song we did, evolved into a split in the band.
Morgan quit. But before long he convinced Steve Parsons and myself to
create The Morgan Blackwood Group. With a full slate of original songs,
the three of us went 100 miles north to Ashland, Oregon, home of the
famous Ashland Shakespeare Theatre. In Ashland, our booking agent and
manager, Harry Arnold, had purchased a movie theatre. To hone our
concert sound, Harry let us set up behind the the movie screen. Right
next door was the historic Mark Anthony hotel. We rented three rooms
there and for two months every night, starting at around 11:00 when the
movies let out, we would crank it up and rehearse until daybreak. That
gave birth to one song, Rock & Roll Vampires.
Although we were still
relegated to the same, unexciting venues, our goal was to be able to
perform concerts.
From behind that movie screen the CD “MGB Live 1974”, a rehearsal tape,
was recorded. Shortly after that recording, Steve Parsons got home sick
and left the group, returning to Chico. Steve was replaced with Dave
Peck, who is pictured on the album cover. Although it was Steve’s
drumming you would hear on the recording, by the time we had photos
taken against to a mural at the Mark Anthony hotel, Dave was the
drummer.
(from left : Ken Aparicio, Morgan Blackwood, Dave Peck)
At some point in the midst of all of that and before recording MGB Live
1974, an old friend of Morgan’s, Nick Lehr joined the group. Although he
did not perform with us, he did write songs and he started to learn
keyboards. It was Nick, who convinced us to upgrade our equipment and
our sound. I traded my Gibson EB3 in for a Fender Precision and
switched to a BGW amp and a Cerwin Vega speaker system which I had
heard when seeing Spirit at the Fillmore Auditorium. Morgan went to a
stack of two Orange Amps. We were loud and clear and ready for San
Francisco.
..."
...część trzecia wkrótce.
Link - Part 1 : https://kossoff1963progandpsychrock.blogspot.com/2019/01/true-story-part-one-ken-aparicio.html
"... Macabre był to po prostu Pentagram z krótką zmianą nazwy, kiedy nasz ówczesny manager
stwierdził, że nazwa Pentagram jest zbyt satanistyczna, więc zmieniliśmy nazwę na coś wciąż
przerażającego, ale bez satanistycznych skojarzeń. Byliśmy też Virgin Death i The Wicked Angel,
ale ostatecznie wróciliśmy do starej nazwy - Pentagram.
Używaliśmy nazwy Macabre tylko przez kilka miesięcy i w tym czasie nagraliśmy :
"Be Forewarned"
"Lazy Lady"
(1972, Intermedia Productions, TBSM - 003, US)
Stronę "A" singla napisał wokalista i współzałożyciel Bobby Liebling, "Lazy Lady" - to jego
teksty i oboje współtworzyliśmy muzykę.
Singiel został nagrany 6 lipca 1972r. - w składzie nazywanym "klasyczny Pentagram" :
- Bobby Liebling - vocals
- Geof O'Keefe - drums
- Vincent McAllister - guitar
- Greg Mayne - bass
Ten konkretny skład - który był właściwie czwartą konfiguracją personalną Pentagram, odkąd Bobby
i ja założyliśmy zespół jesienią 1971r. - miał swoją premierę w Boże Narodzenie - 25.12. 1971r.
Byliśmy razem do samego końca 1976r. z krótkim pobytem w zespole Randy Palmer (guitar), a
później Marty Iverson na drugiej gitarze.
Przed grupą Pentagram grałem (drums) w zespole Space Meat z John Jennings (guitar, vocals, songwriter). Greg Mayne był basistą w tym zespole. Na krótko dołączył do nas Bobby. Zmienił
nazwę zespołu na Stone Bunny. Dość szybko rozstaliśmy się z nim i wróciliśmy do starej nazwy
Space Meat. Ta grupa rozpadła się na początku 1971r., a później tego samego roku Bobby i ja
założyliśmy Pentagram.
Po Pentagram w 1977r. gitarzysta Vincent McAllister i ja byliśmy w zespole o nazwie Sex.
Potem założyłem kilka zespołów pod koniec lat 70-tych i na początku 80-tych o nazwie : Sex II,
Action, Empire.
We wczesnych latach 70-tych, poczynając od 1973r. Bobby i ja byliśmy również częścią Bedemon,
co było w zasadzie projektem dla zabawy naszego przyjaciela - gitarzysty Randy Palmer, nagrywającego utwory z wpływami Black Sabbath.
Bedemon - nigdy nie był prawdziwym zespołem, tylko nagrywanie kilka razy w roku dla zabawy..."
The Twiggs (New York - US, Psych Rock) - mało znane zespoły
Grupa z Williamsville (New York, US), założona w 1965r. przez :
- Paul Scheer
- Wayne Fose
- Glenn Skadan
- Paul Vastola.
Po odejściu dwóch pierwszych (Scheer, Fose) do zespołu dołączyli inni muzycy - skład zespołu był
następujący :
- Paul Vastola - lead guitar (z Buffalo)
- Glenn Skadan - bass (Glenn Richard Skadan - najprawdopodobniej pochodzący z Arizony,
dorastał w Buffalo)
- Gordon Kapsar - vocals (z Buffalo)
- Bob Federico - rhythm guitar (Robert Federico z pobliskiego Cleveland Hill)
- Tom Gentile - drums (najprawdopodobniej z Cleveland Hill).
Młodzi muzycy uczęszczali do Cleveland Hill High School i Williamsville High School.
Gordon Kapsar - jako uczeń CHHS (absolwent roku 1967) występował przez kilka lat w lokalnej
formacji The New Castle 5.
Grupa The Twiggs zrealizowała jeden singiel :
- "Flowers And Beads" (cover Iron Butterfly)
- "Moon Maiden" (własna kompozycja),
wydany w grudniu 1969r. lub w styczniu 1970 roku (Jerden Records, 917, US).
Około 1969r. grupa zmieniła nazwę na The Magic Ring (circa 1969 - 1972)
Później (początek dekady lat 70-tych) z zespołu odszedł Tom Gentile - zastąpiony przez
Jim Knobloch - drums (James R. Knobloch z Buffalo, wcześniej występował w zespole The
Pacers z Cleveland Hill), a także dołączył klawiszowiec - Derek Hillburger.
Ostatecznie Magic Ring zakończyli działalność w 1972r.
Suplement ( 12. 03. 2019 )
W odpowiedzi na moje pytania - Paul Vastola napisał (11 Marzec 2019) :
"...Twiggs formed in 1965 with Paul Scheer, Wayne Fose, Glenn Skadan and myself in Williamsville. Played at High school dances, parties, Glen Park and dance clubs in Buffalo. Moon Maiden had Tom Gentile on drums, Gordon Kaspar vocals, Bob Federico on rhythm guitar. Glenn and I remained. It was the only officially released song with Flowers and Beads on the flip. We recorded in Cleveland after several sessions at Brundo music in. Niagara Falls. Buddy Brundo went on to owning a big studio in L A. In around 1969 band became Magic Ring and was managed by Steve Goldstein, owner of The Glen park and Gillian’s club. Magic Ring headed to New York and Hendrix’s Electric Lady studios for a 4 song session at the pinnacle of our skills. Jim “woody” Knobloch and Derek Hillburger joined me with Glenn (died last year) and Gordie for that last run that ended by 1972. Magic Ring toured the northeast from Boston to Detroit appearing with Bob Seeger, Alice Cooper, Johnny Winter and others. It was a great time. There’s lots more , but I’ll leave it there for now..."